Esperó Dels Llops (MD V+ 210m.) Massís de Puigsacalm

La veritat és que el dia no prometia res. Havia estat plovent de valent tota la nit, fins i tot pedregant. Però com que haviem quedat ens vam trobar a les set de matí al Figueró.
El cel ennubolat no animava gaire a tirar cap a la Garrotxa i fins i tot un comentari que havia llegit que deia més o menys “si a plogut millor no anar al Puigsacalm ja que tota la muntanya esdevé un fangar”. Però la mula mai recula i vam travessar el tunel de Bracons per anar fin al poblet de Joanetes que ens va rebre amb un matí dubtós, amb poc sol i molts nubols.
Vam iniciar la forta pujada vers els imponents espadats del Puigsacalm, que s’alcen sobre Joanetes, cap a les 8 del matí. Mitja horeta més tard ja plovia, no gaire, però indubtablement plovia. Al cap només tenia el pensament que amb el poc que surto a la muntanya a sobre ha de ploure.
Arribant al peu del gran cingle surt el sol i ens animem pensant que potser podrem fer alguna cosa. Enfilem per la Canal Fosca o dels Ganxos Nous, que de nous ja no tenen res (són de l’any 63 del segle passat) i hi ha uns quants ferros que s’han sortit de la roca. La canal està enfangada amb ganes i amb la roca molla. Ens fem un fart de tibar dels ferros per pujar tot pensant que – com la roca a la via estigui així…-
Les vistes adalt de la carena del Puigsacalm expectaculars. Perdem el temps fent fotos embadalits per la verdor dels camps i els boscos.
Trobem l’inici de la via, al camí del Pas dels Burros (un faig petit i aïllat pasada una corda fixa) i iniciem la grimpada dels primers 100 metres de l’esperó. No passa de II però amb una timba i una roca que…sobretot la roca, uff!…
Arribem al peu de via, ample i comode. Fa vent però sembla que el temps aguantarà. Els núbols volten la muntanya però si correm potser arribarem adalt abans que ens caigui la “del pulpo”.
A les onze començo el primer llarg amb certa aprensió i nerviosisme causat per la roca que he tastat a la grimpada inicial. Però la via està molt sanejada, no hi ha blocs que caiguin, només la seva característica exfoliació. Allargo molt les cintes dels parabolts per evitar fregaments ja que volem empalmar llargs de corda per escapar de la tempesta que volta allà adalt.
Ràpidament arribo a la segona reunió. Tot IV menys una travessia de V+ molt ben protegida. Faig pujar a en Suga ben ràpit. Una vegada junts diu que intentarà emplamar els dos següents llargs si la corda no frega molt. Seràn així 30 + 30, ja ho veurem…
Suga escala el diedre que hi ha només sortir de reunió i que és la part més difícil de la via mentre el cel s’ennegreix definitivamente i el vent ens fueteja. Sembla que ara va de debó. Passat el diedre ja no veig el company, però pel walky em diu que tirarà fins la quarta reunió per anar ràpits. Passa l’estona i cauen algunes gotes. Penso que si se’ns mulla aquesta roca tan dolenta no ens quedarà altra que baixar-nos. Arriben més missatges pel walky. Suga es queixa que la corda li tiba molt, però clar 60 metres entre blocs, diedres i travesses…
Per fi m’arriba el missatge de – reunió. Ja pots pujar-
Amenaça tant la tempesta que pujo a tota pastilla, agafant-me a tot i gairebé sense mirar de manera que no recordo res de la tirada, només que el V és ben obligat. Tan bon punt arribo a la reunió arrabasso el material al company i pujo com un llamp per la que, per a mi, és la millor tirada de la via. Un diedre tombat de roca ben compacta i llissa, amb un pas de cinqué al final, que ens deixa al fil de l’aresta final de l’esperó. Desde la reunió Cinquena (tercera per nosaltres), mentres asseguro al company, ja veig el cim del Puig dels Llops, és a tocar i l’aresta que resta és molt fácil. Ara si vol ja pot ploure que des d’aquí ja sortim com sigui. Però ves per on, tan correr, i no va ploure. Mentre en Suga puja l’últim i fàcil llarg d’aresta fins i tot surt una miqueta el sol. Ho deu fer per tocar la pera.
Ja som al cim. Ens felicitem, ens fem la foto i observem l’explendit panorama.
Cap a Osona, a l’altra banda del Bracons, el cel és ben negre i arriba un continu espetegar de trons que fa tremolar la muntanya. Ens menjem l’entrepà ràpit amb un pensament de – Vinga va que al final pillarem-
La baixada pel Pas dels Llops era un descens de barrancs. Hauriem d’haver portat el neopré. Rierols, fang, més fang, roca xopa.
Cap a Joanetes vam baixar per la Canal dels Ganxos Vells (que estan en millor estat que els Nous) i que aquell dia era un altre engorjat d’aigua i fang.
Vam arribar al cotxe sentim tronar però sense mullar-nos. La tempesta ens va deixar escapar. Als pocs quilometres de joanetes ja va començar a ploure amb ganes i passat el tunel de Bracons gairebé tenim que possar les cadenes: Tot el paissatge era blanc i a la carretera només hi havia unes petites roderes entre un bon gruix de Calamarca.
Corvus

Llevo varias salidas que no doy pie con bola una por que no encuentro el lugar despues de estar andando varias horas ,otra por que cuando llego no me veo con fuerzas para continuar y otra por que a mitad del camino se me rompe el calzado y tengo que desistir de mi excursion de tres dias que era una oportunidad que no se si me volvera a pasar,pero esta vez parece que si a salido aunque desde que sali de casa no lo tenia tan claro aunque la cabezoneria nos hizo seguir y al final salio bien

Bueno ahora esperar que la siguiente se nos presente bien

Suga

Fotos http://1drv.ms/1i89aad

Videos

Espero Dels Llops

Canal Fosca o dels Ganxos Nous

Ganxos Vells

3 comentarios to “Esperó Dels Llops (MD V+ 210m.) Massís de Puigsacalm”

1. Una escalada guapa. Vaya con la ascensión y bajada por las clavijas queda guapa. La roca es un poco especial verdad? Suerte que esta muy bien equipada. jajajaj.
    Muchas felicidades.
    Carles

• Si el itinerario es interesante, la roca no tanto, la equipacion buena y las vistas fantasticas

• corvus Says:

De la roca solo cae algo de cascarilla, bloques no cae ninguno. Ya han pasado muchas cordadas y esta bastante arreglado el tema. Aún así da grimilla, se sube porque hay mucho parabolt que si no…tururu.