A les 8:30 hores del diumenge, en Suga i servidor, mirant ressenyes a Monistrol, descobrim que cap dels dos ha fet mai la GEDE del Gorro. Sembla ser que és com un pecat imperdonable per a qualsevol escalador que volti per Montserrat. I, atès que ja portem unes decades visitant la muntanya, ja deu ser hora de fer el peregrinatge fins l’ermita de Sant Martí, a la balma sota la sud del Gorro, i mirar de netejar el nostra pecat escalant la via.
Sols i amb un dia radiant vam disfrutar de valent en aquesta clàssica tan ben trobada, tan lògica, i amb una roca per gourmets. Als dos primers llargs (començant desde l’ermita) vam trobar una mica de tot: parabolts, burins (cal un xapa recuperable), escarpies, savines i si es vol es poden possar tascons o friends. Al tercer llarg bàsicament hi ha aire entre els dos únics parabolts blaus que hi ha per allà i, abans de la tercera reunió, tota una col·leció d’esparrecs de parabolts sense xapes de diferents vies. La quarta de tràmit fins el cim.
És una via que cal fer i, a més a més, cal repetir. Felicitar a en Víctor López, R. Carbó i E. Civís, que van obrir la via el 1961.

Per baixar cal rapelar ja que fortunadament s’ha retirat la ferralla de la via Estasen (maig de 1920, la primera escalada a la Gorra Frígia  i considerada una fita a la història de l’escalada a Montserrat, ja que es considera la primera escalada moderna que s’hi du a terme). Ara volem completar el dia amb alguna altra vieta.

Anem cap al vessant est de la Magda Superior. Volem fer una via que ens falta i de la que tenim alguna breu referencia a la guia de Gorros del Luichy: La via Cuca (Manel Sugrañes i Pepe Guerrero el 1986. Pocos seguros).

No tenim ressenya així que tirem per on veiem les xapes que són bolts nous excepte la primera que és un espit. Trobem un reunió vella de dos burins que no fem i un únic burí vell que no agafem per estar a la vora d’un parabolt. Vista, a posteriori, la ressenya original de la via veiem que aquest tres ferros eren l’única cosa que hi van possar els aperturistes. Ara hi ha parabolts, sense exageració, hi ha una reunió nova on abans no es feia i l’itinerari varia una mica a la dreta per agafar una secció de paret més dreta (potser V). Tot plegat fà que no sapigues si has fet la via o has fet una altra cosa. En tot cas la roca és estupenda i la via maca.
Des del cim de la Magdalena Superior un ràpel de 50 metres per la normal i anem a fer el bocata.

Podem veure un parell de guiris, home i dona, pujant per la Joan Marc del Gorro en bambes, sense cordes, arnesos, casc, ni res de res. Restem bocabadats. L’home puja bastant sobrat però a la dona li costa i té moments de dubte. Fan tota la pinta d’haver dir – Vinga va!, pujem-hi! –
Els filmem (Us posem l’enllaç del video). Abans de l’alzina final, on la roca es posa una mica més llissa, la dona té problemes. Patim que la cosa no acabi malament. Finalment arriben adalt. No se com s’ho faran per baixar (ja no hi ha cadenes).
Quan arribem al cotxe escoltem l’helicopter. No sé si anaven a baixar-los, a la premsa no diu res.

Corvus
Fotos G E D E
Video G E D E

Fotos CUCA
Video CUCA

Unos Valientes

2 comentarios to “Monserrat via GEDE a la Gorra Frigia y Via CUCA a la Magdalena Superior 16-03-2014”

1. VAya, estas son guapas. Me las apunto.